De managementrol is een van de belangrijkste functies binnen een organisatie. Het is de schakel tussen management en medewerkers. De functie van middle manager, teamleider of afdelingshoofd is een positie die veel mensen maar wat graag willen bekleden. Wat men zich niet realiseert is dat leiding geven een vak is en dat men een groot deel van het vroegere werk niet meer kan uitvoeren. 70% of zelfs meer van de tijd van een leidinggevende gaat zitten in het communiceren met medewerkers en met zijn leidinggevende.
Deze tweedaagse training richt zich op startende leidinggevenden die vooral de communicatieve aspecten die met hun nieuwe rol samenhangen willen aanleren. Dat daarbij meer komt kijken dan communicatie alleen spreekt voor zich.
Resultaten en competenties
Deelnemers hebben na de training een goed beeld van wat leidinggeven was en vandaag de dag is. Ze zijn in staat te luisteren naar hun medewerkers en hen te motiveren door in verschillende situaties de juiste leidinggevende stijl toe te passen. Ze hebben geleerd op een opbouwende wijze kritiek te geven. Te ontwikkelen competenties: leidinggeven, luisteren, kritiek leveren, coachen en motiveren.
Inhoud
- Wat was leidinggeven?
- Wat is hedendaags leidinggeven?
- Hoe past een leidinggevende zich aan de aan persoon en aan de situatie aan?
- Oefeningen in het geven van leiding in uiteenlopende situaties
- Beter luisteren, hoe doet u dat? (met oefeningen)
- Effectief communiceren
- Motiveren
- Op een opbouwende wijze kritiek leveren
- Maken van afspraken over door deelnemers te ondernemen acties.
Werkwijze
In de training wisselen discussies, opdrachten, het afnemen van testen en rollenspelen elkaar af. Bij dat laatste gebruiken we video opnames.