De rustige periode vóór grootscheepse verandering in en rond bedrijven.

In de wereld van het bedrijfsleven komen stormen zelden uit het niets. Vaak gaan er maanden, soms jaren, van kalmte aan vooraf. Deze “stilte voor de storm” is een fenomeen dat elke leidinggevende of ondernemer vroeg of laat één of meerdere keren tegenkomt. 

Maar wat betekent het? Wat zijn de gevolgen als het gebeurt? Wat kan de impact zijn op uw bedrijf, uw medewerkers , uw klanten en andere stakeholders?

En hoe kunnen bedrijven zich voorbereiden op de turbulente tijden die onvermijdelijk volgen? U bent u toch ook al aan het voorbereiden op 2025 en aan het inventariseren  welke kansen en mogelijk onheil het zal brengen?

Wat is de “Stilte voor de storm”?

De term refereert aan de rustige periode waarin veranderingen zich beginnen aan te dienen, maar nog niet zijn doorgebroken. Extern lijkt alles soepel te verlopen. De dagelijkse bedrijfsvoering lijkt op rolletjes te lopen, werknemers voeren hun taken uit zoals gewoonlijk, en klanten lijken tevreden. Maar onder de oppervlakte broeit er iets. Of het nu een aankomende disruptieve technologie is, veranderingen in de regelgeving, economische verschuivingen of interne ontwikkelingen – er zijn signalen dat een grote verandering eraan komt.

Daarnaast heeft het kabinet-Schoof op Prinsjesdag de plannen voor 2025 bekendgemaakt. Voor een zoveelste keer stijgen de lonen behoorlijk.  Welke impact heeft dat voor uw organisatie?  Op alle fronten gaan kosten stijgen, dus ook uw inkoopkosten. Blijft er nog wel wat over om te kunnen investeren?

De instabiele verhoudingen in de wereld; wat gaat u daarvan merken, wie gaat er opdraaien voor de kosten van onze veiligheid? Het bedrijfsleven, toch?

Kenmerken van de stilte voor de storm

  1. Toenemende vragen en onzekerheden: Leiders merken vaak een verandering in de vragen van hun team of stakeholders. Er ontstaan onzekerheden over de toekomst van de markt of het bedrijf. Let maar eens op veranderend gedrag en uitspraken van medewerkers. Neem ze serieus en onderzoek de oorsprong. Wedden dat onzekerheid en onveiligheid een rol speelt
  2. Interne spanningen: Hoewel de buitenwereld geen grote verschuivingen opmerkt, voelen interne stakeholders vaak een zekere spanning. Dit kan zich uiten in subtiele tekenen, zoals een verhoogde druk binnen teams, toegenomen klachten of een groeiende behoefte aan informatie. Kijk nog eens na; wat zijn ook alweer de symptomen van stress? Probeer ze tijdig te herkennen en doe er echt iets mee.

3. Veranderingen in de markt: Soms komen er signalen vanuit de markt of onverwachte hoek (aandeelhouders die een andere kant op willen, financiers die andere prioriteiten hebben). Concurrenten kunnen nieuwe producten lanceren, klanten veranderen hun koopgedrag, of er ontstaan nieuwe trends die op het eerste gezicht nog veraf lijken, maar die een diepgaand effect kunnen hebben. U weet toch dat verandering de enige constante is? Heeft u al uw dashboards, issuemanagers en informanten “aan staan”?

4. Strategische overpeinzingen: Bedrijfsleiders beginnen zich te buigen over de noodzaak van een nieuwe strategie. Ze zien de noodzaak om hun koers aan te passen, maar vaak ontbreekt nog een duidelijke richting.

Waarom is de stilte voor de storm gevaarlijk? 

Hoewel de rustige periode geruststellend kan aanvoelen, ligt hier het gevaar: zelfgenoegzaamheid. Bedrijven die niet alert zijn tijdens deze fase, lopen het risico om verrast te worden wanneer de storm daadwerkelijk losbarst. De bedrijven die zich wél voorbereiden, kunnen sterker uit de crisis komen en zelfs profiteren van de veranderingen.

De grootste uitdaging voor leidinggevenden is om te herkennen dat deze “stilte” een kans biedt. Het is het ideale moment om actie te ondernemen en voor te bereiden op de komende veranderingen.

Hoe bereid je je voor op de storm? 

  1. Analyseer en observeer: Het is essentieel om constant de markt, interne processen en klantgedrag te monitoren. Zijn er subtiele verschuivingen? Wat zijn de signalen van opkomende veranderingen?
  2. Scenario-Planning: Vooruitdenken is cruciaal. Creëer verschillende scenario’s voor mogelijke veranderingen in de markt of bedrijfsomgeving. Wat gebeurt er als de concurrentie met een nieuw product komt? Wat als de wetgeving verandert? Door deze scenario’s in kaart te brengen, kun je flexibeler reageren.
  3. Versterk de bedrijfscultuur: Een sterke cultuur kan een buffer vormen tegen de storm. Medewerkers die zich betrokken en gesteund voelen, zijn beter in staat om veranderingen te omarmen. Het is belangrijk dat de communicatie open is en dat iedereen weet wat er speelt.
  4. Investeer in innovatie: Vaak ontstaat disruptie wanneer bedrijven te lang vasthouden aan oude structuren. Door te investeren in innovatie en nieuwe technologieën, kun je vooroplopen in de markt en de storm zien als een kans om te groeien in plaats van een bedreiging.
  5. Flexibele structuren: Wellicht een superbelangrijk aspect. Een wendbare organisatie kan makkelijker anticiperen op externe invloeden. Zorg dat je organisatie flexibel genoeg is om snel te kunnen schakelen. Dit betekent niet alleen dat je processen moet optimaliseren, maar ook dat je medewerkers moet trainen om zich aan te passen aan verandering.

Conclusie 

Een op de drie bedrijven heeft een achterhaald businessmodel en is dus niet STORM PROOF. Met regelmaat ervaren we dat we om hulp gevraagd worden op een moment dat het lastig is om drastisch van koers te veranderen. Als we dan toch moeten veranderen wordt de nieuwe koers ervaren als een reorganisatie. Het woord reorganisatie brengt weer andere krachten tot leven binnen en buiten een organisatie. Een dergelijke situatie is te voorkomen met een actief issuebeleid”.  

De stilte voor de storm is een periode van reflectie, analyse en voorbereiding. Het biedt bedrijven de kans om zich te wapenen tegen onverwachte gebeurtenissen, maar alleen als ze de signalen herkennen en erop anticiperen. Bedrijfsleiders die deze tijd benutten om strategisch te denken, kunnen met vertrouwen de storm tegemoet treden, klaar om sterker dan ooit uit de strijd te komen.

Dus, in plaats van de stilte te verwarren met veiligheid, is het wijs om deze periode te zien als een moment van bezinning en voorbereiding. Want de storm zal komen – en alleen de best voorbereide bedrijven zullen er ongeschonden doorheen komen.

Bel de interimmanagers van Maximum eens!

Kijk eens naar het product De Service Club  of het product Daadkracht voor de noodzakelijke innovaties.
We helpen je aan duurzaamheid van de organisatie.

Of als het u gaat om Performance verbeteringen kunnen we u helpen met het product Ambities.
Hier hebben we een Top Tien Performer (TTP) plan voor u klaarliggen. Info Ambities en download de Whitepaper.

Ook uw medewerkers kunnen we helpen zich voor te bereiden op een nieuwe werkelijkheid of carrièrestap.
Doen: voor kennis, kunde en vaardigheden